Miasto Jest Nasze ma pomysł na 10 linii metra… w jedną kadencję
Patryk Jaki obiecał, 2 linie metra, a Jacek Wojciechowicz mówi o monorail. Miasto Jest Nasze wysunęło natomiast pomysł na 10 linii metra… w zaledwie jedną kadencję. Jaki mają plan?
„W Warszawie kolej jest odwrócona plecami do miasta. Tak kiedyś mówiło się o Wiśle, dziś można tak powiedzieć o kolei. Chcemy to zmienić” – mówił Jan Mencwel, prezes Miasto Jest Nasze, pokazując planszę z zaznaczonymi „10 liniami metra”, czyli liniami kolejowymi i dwiema liniami metra połączonymi w jeden schemat transportowy.
Miasto Jest Nasze wymyśliło, że zamiast drążyć nowe tunele, należy wykorzystać infrastrukturę już istniejącą i połączyć wszystko w jedną sieć.
Jaki jest plan?
1. zbudować łączniki między stacjami kolejowymi a przystankami (np. prostsze przejście z dworca Śródmieście do „Patelni” i przystanków tramwajowych);
2. usprawnić kursowanie pociągów – co z tego, że mieszkańcy obrzeży Warszawy mają teoretycznie łatwe połączenie z centrum, skoro częste awarie nie pozwalają ufać w niezawodność tego połączenia?
3. zbudować jedną dodatkową linię obwodową, która pomoże włączyć do systemu południowe dzielnice Warszawy (Południowa Linia Obwodowa, planowana już w latach 30.)
Jakie cechy będzie miała „sieć 10 linii metra”, czyli połączenie w jedną sieć metra i kolei miejskich?
Umożliwi wygodne przesiadki – zaplanowane węzły przesiadkowe i
-
- integracja z komunikacją autobusowa i tramwajowa
- parkingi P+R dla aut, motocykli i rowerów
- równe chodniki i najkrótsza droga dojścia dla pieszych
- Będzie dostępna dla każdego – korzystanie z peronów musi być możliwe dla osób mających jakiekolwiek trudności w poruszaniu się (ze względu na ciężki bagaż, rower, wózek czy niepełnosprawność ruchową).
- Wyższa częstotliwość kursowania pociągów w szczycie komunikacyjnym – to rzecz stanowczo wymagająca poprawy. Nie może być tak, że pasażer nie może dostać się do wagonu z powodu ścisku.
- Jak najprostszy system biletów – żeby nikt nie musiał się zastanawiać, czy ma prawo wsiąść do tego czy innego środka transportu.
- Nowoczesne i bezpieczne przystanki
- Oświetlone, zadaszone i monitorowane
- intuicyjnie oznakowane
- elektroniczny system informacji pasażerskiej
- biletomaty
- punkty handlowo-usługowe
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.