OLX musi zwrócić pieniądze klientom za „pakiet ochronny” i „usługę serwisową”

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał Grupę OLX do wprowadzenia istotnych zmian w swoim serwisie oraz do zwrotu pieniędzy klientom. Decyzja jest odpowiedzią na praktyki, które zdaniem urzędu wprowadzały użytkowników w błąd. Kwestie dotyczą między innymi informacji o „Pakiecie ochronnym”, braku jasnych danych o możliwości zakupu bez „Usługi serwisowej” i mylącego sortowania ofert według ceny.

Fot. Pixabay / Warszawa w Pigułce

Skargi konsumentów wykazały, że OLX nie zapewniał adekwatnej ochrony pomimo opłat za „Pakiet ochronny”. Jak opisuje UOKiK, regulamin tej usługi zawierał wiele wyjątków, co w niektórych przypadkach prowadziło do strat finansowych związanych z nieuczciwymi transakcjami. Jedna z użytkowniczek skarży się, że telefon doszedł uszkodzony, a platforma nie chcę pomóc, ponieważ ich program „nie obejmuje uszkodzeń a tylko sytuacji gdyby sprzedający nie wysłał paczki lub z inną zawartością”. Ponadto, serwis nie informował wyraźnie, że zakup jest możliwy bez dodatkowych opłat za usługę serwisową, co mogło zmylić konsumentów co do faktycznego kosztu produktów.

W wyniku działań Grupy OLX konsumenci ponosili negatywne skutki finansowe. Spółka stosowała szereg postanowień istotnie ograniczających zakres ich ochrony. Opłacana przez kupujących ochrona była w rzeczywistości pozorna – konsumenci mimo wykupienia usługi mającej zapewnić bezpieczeństwo transakcji mogli tracić pieniądze na rzecz nieuczciwych sprzedawców. OLX stosował również wprowadzające w błąd sortowanie najtańszych ofert dostępnych w serwisie, ponieważ przy ich wyszukiwaniu nie uwzględniał ceny usługi serwisowej. Co więcej, architektura portalu nie wskazywała na możliwość zakupu w drodze bezpośrednich kontaktów stron transakcji, tj. bez „Usługi serwisowej”. Informacje o warunkach świadczenia usług nie mogą wprowadzać w błąd. Konsument ma prawo oczekiwać, że dany serwis zaprojektowany zostanie w uczciwy sposób, a zawarte w nim informacje będą prawdziwe i rzetelne – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W wyniku decyzji UOKiK, OLX musi teraz zwrócić pieniądze klientom, którzy ponieśli straty z powodu nieprawidłowości w „Pakiecie ochronnym” oraz za „Usługę serwisową”. Zwrot pieniędzy w ramach „Pakietu ochronnego” otrzymają konsumenci, którzy spełnią następujące warunki: skontaktowali się z OLX od 24 sierpnia 2021 r. do dnia wprowadzenia zmian wynikających z decyzji ws. nieprawidłowo wykonanej transakcji, a spółka ich roszczenia odrzuciła, co konsumenci zakwestionowali. Dotyczy to również osób, które 15 dni przed wydaniem decyzji otrzymały informację o negatywnym rozpatrzeniu wniosku w ramach „Pakietu ochronnego”, ale nie zdążyły skontaktować się ze spółką. Będą mogły zrobić to teraz. Portal odda kwoty, które wydali na zakup produktu.

Zwrot pieniędzy za „Usługę serwisową” otrzymają osoby, które skontaktowały się z OLX w sprawie tej usługi od 1 grudnia 2021 r. do dnia wprowadzenia wszystkich zmian wynikających z decyzji.

Serwis zobowiązany jest również do rozszerzenia zakresu ochrony, eliminacji włączeń z „Pakietu ochronnego” i dostosowania swojej platformy tak, aby jasno wskazywała możliwość zakupu bez dodatkowych opłat.

Regulamin OLX zostanie zmodyfikowany, aby odzwierciedlał te zmiany, a wyniki wyszukiwania będą teraz uwzględniać wszelkie dodatkowe opłaty, co ma zapewnić konsumentom bardziej przejrzyste informacje o cenach.

Obserwuj nas w Google News
Obserwuj
Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl