Projekt CPK ukończony. Jest data rozpoczęcia budowy
Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak, poinformował o postępach w budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). – Mamy dziś kolejny konkretny krok na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, a prace projektowe są na finiszu – powiedział Klimczak, podkreślając, że głównym celem od samego początku było zaktualizowanie i urealnienie tej kluczowej inwestycji dla Polski.
Znaczenie CPK dla gospodarki
Jak zaznacza Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, budowa nowego lotniska będzie impulsem do dalszego rozwoju gospodarczego kraju oraz wzmocnienia pozycji rynkowej PLL LOT. – To kolejny kamień milowy w drodze do celu, którym jest budowa i uruchomienie nowego lotniska – dodaje Lasek.
Projekt terminala pasażerskiego
Powierzchnia projektowanego terminala pasażerskiego to około 450 tys. mkw. Obsługa pasażerów będzie odbywać się na trzech poziomach:
- Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, strefa Schengen i część przylotów Non-Schengen.
- Poziom +1: przyloty i odloty strefy Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów.
- Poziom 0: bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów.
W pierwszym etapie realizacji lotnisko będzie mogło obsłużyć do około 11 tys. pasażerów na godzinę. Planuje się, że wewnątrz znajdzie się 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z możliwością rozbudowy do 170 stanowisk.
Dokumentacja projektowa i konsorcjum architektoniczne
Dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK, poinformował o otrzymaniu od projektanta pełnej dokumentacji budowlanej, obejmującej 6 250 rysunków projektowych oraz ponad 50 raportów. W skład konsorcjum odpowiedzialnego za projektowanie, na czele z Foster + Partners i Buro Happold, weszło ponad 30 firm, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates oraz Cundall. Łącznie w pracach uczestniczyło niemal 500 projektantów.
Pierwsze etapy realizacji
W pierwszym etapie budowy powstanie pirs północny oraz pirsy centralne. Pirs południowy zostanie zrealizowany w późniejszych fazach, w zależności od prognoz ruchu pasażerskiego. Zmodyfikowane założenia projektowe zakładają skrócenie pirsów o około 100 metrów, co zmniejszy dystans do przejścia dla pasażerów, ułatwiając przesiadki i obniżając koszty realizacji.
W pierwszym etapie Lotnisko CPK ma obsługiwać do 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania, Lotnisko Chopina obsłużyło w 2023 roku około 18,5 mln pasażerów. Zakłada się, że około 40% pasażerów na Lotnisku CPK będzie transferowych, przesiadających się na inne połączenia.
Wprowadzono zmiany w konstrukcji dachu terminala lotniskowego oraz dworców: kolejowego i autobusowego. Zmieniono m.in. wykończenie kolebek dachowych, zmniejszono liczbę świetlików i zaprojektowano arkadę na słupach, co poprawi estetykę i ograniczy koszty konstrukcji. Inwestor przewiduje, że do połowy pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami.
Podziemny dworzec kolejowy CPK przy terminalu będzie istotnym elementem projektu. Zmieniono układ poczekalni dla autobusów dalekobieżnych, które będą bezpośrednio połączone z budynkiem dworca kolejowego, co ułatwi pasażerom przemieszczanie się.
W ramach projektu przewidziano instalację Systemu Obsługi Bagażu (BHS) o długości ponad 11 km taśmociągów. System będzie obsługiwał szybki transport bagażu, skracając czas jego wydawania po przylocie.
Harmonogram realizacji
Spółka CPK planuje uzyskanie decyzji lokalizacyjnej do końca 2024 roku, co umożliwi złożenie wniosku o pozwolenie na budowę. Sama budowa ma ruszyć w 2026 roku. Zgodnie z harmonogramem, nowe lotnisko ma zostać uruchomione pod koniec 2032 roku, równocześnie z odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.