Rok bez pociągów. Będą autobusy

Modernizacja linii kolejowej Warszawa Włochy – Grodzisk Maz. wchodzi w zasadniczą fazę. Od 3 września wstrzymany zostanie ruch pociągów i zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. W tym czasie przebudowane zostaną przystanki, tory, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem oraz przejścia podziemne.

Fot. ZTM

 

Prace na linii kolejowej nr 447 prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Wykonawca kończy zadania przy przejściach podziemnych i szykuje sprzęt oraz materiały do kolejnej fazy. Od 3 września będzie prowadził intensywne prace na całkowicie wyłączonej z ruchu linii.

W pierwszej kolejności rozebrane zostaną przejścia podziemne pod torami podmiejskimi na wszystkich stacjach i przystankach. Kolejno roboty skupią się na demontażu peronów. Później zdejmowane będą stare tory. Specjalistycznym sprzętem usuwana będzie sieć trakcyjna. Opracowana jest logistyka sprawnego wywozu starych materiałów z placów budów i dostarczania nowych. Równocześnie wykonawca będzie przygotowywał nowe ułożenie sieci kanalizacyjnej, telekomunikacyjnej i energetycznej – czyli usuwał tzw. kolizje.

Na przełomie roku rozpocznie się budowa nowych obiektów na przystankach i stacjach. Kolejno montowane będą nowe tory i sieć trakcyjna. Powstanie nowy przystanek w Parzniewie. Łącznie przebudowanych będzie 6 przystanków i stacja Pruszków. Modernizacja obejmie 22 km dwutorowej linii kolejowej.

Zastępcza komunikacja autobusowa, została przygotowana przez zespół ekspertów złożony z przedstawicieli Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, Kolei Mazowieckich oraz PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ustalenia zespołu były na bieżąco konsultowane z samorządami lokalnymi.

Uruchomione od 3 września połączenia autobusowe zapewnią optymalne warunki przejazdu między miastami leżącymi na trasie z Grodziska Maz. do Warszawy. Będą przy tym stanowiły uzupełnienie oferty przewozowej w ruchu lokalnym. Trasy autobusów zostały tak opracowane, aby mogły zaoferować możliwie największą dostępność do linii komunikacji zastępczej. Część przystanków będzie „na żądanie”.

W ramach zastępczej oferty uruchomione zostaną następujące linie autobusowe:

linia ZP (Warszawa – Pruszków – Warszawa) uruchamiana przez ZTM

  • kursy w dni robocze w ścisłym szczycie co 5 minut, poza szczytem 15 minut, w soboty – co 10 minut, a w niedziele co 15 minut;
  • linia przyspieszona dedykowana obsłudze Pruszkowa;
  • 12-metrowe autobusy (PKS Grodzisk Maz. – operator wyłoniony w przetargu).

linia 717 uruchamiana przez ZTM

  • kursy w dni robocze w szczycie co 7,5 minuty, poza szczytem – co 15 minut, w dni wolne od pracy – co 15 minut;
  • redukcja liczby przystanków na terenie Warszawy w celu przyspieszenia czasu przejazdu w relacji Piastów – Dw. Zachodni (w celu dojazdu do omijanych przystanków możliwe będą przesiadki na inne linie);
  • 12-metrowe autobusy (PKS Grodzisk Maz. – operator wyłoniony w przetargu).

 Pozostałe linie ZTM (od 3 i 4 września):

  • linia 517; podwojenie częstotliwości (w szczycie przewozowym co 5 minut), dodatkowe kursy – na trasie skróconej do Placu Trzech Krzyży;
  • linia 127; podwojenie częstotliwości w szczycie przewozowym (kursy co 7,5 minuty), dodatkowe kursy – na trasie skróconej do Emilii Plater / Centrum; w dni wolne od pracy częstotliwość
    15-minutowa;
  • linia 178; zwiększenie częstotliwości w szczycie przewozowym (ze Skoroszy co 7,5 minuty), dodatkowe kursy do Ronda Daszyńskiego;
  • linia 191; obsługa autobusami przegubowymi;
  • linia 716; obsługa autobusami przegubowymi;
  • linia 177; zwiększenie częstotliwości w szczycie przewozowym dodatkowymi kursami na trasie skróconej Skorosze – P+R Al. Krakowska.

linia ZG (Warszawa – Grodzisk Maz. – Warszawa) uruchamiana przez Koleje Mazowieckie

  • kursy w dni robocze co 15 minut, a w dni świąteczne – co 30 minut;
  • przejazd w pobliżu przystanków kolejowych;
  • 12-metrowe autobusy.

linia ZM (Milanówek – Grodzisk Maz. – Milanówek) uruchamiana przez Koleje Mazowieckie

  • wahadłowe kursy w dni robocze w porach szczytu przewozowego co 15 minut;
  • połączenie umożliwi przesiadkę z autobusu do pociągu w Grodzisku Mazowieckim;
  • 12-metrowe autobusy;
  • kursy realizowane z Grodziska Mazowieckiego do Milanówka po północnej stronie linii kolejowej, z Milanówka do Grodziska Mazowieckiego po południowej stronie linii kolejowej.

linia ZB (Brwinów – Warszawa – Brwinów) uruchamiana przez Koleje Mazowieckie

  • linia przyspieszona;
  • kursy w dni robocze co 10 minut w szczycie przewozowym, w godzinach pozaszczytowych w dni robocze – co 15 minut, a w dni wolne od pracy – co 30 minut;
  • w godzinach popołudniowych w dni robocze co drugi kurs w kierunku Brwinowa będzie kierowany na drogę ekspresową S2 i autostradę A2;
  • 12-metrowe autobusy.

Rozkłady jazdy wszystkich autobusów są dostępne w tym miejscu.

W celu poprawy warunków podróżowania zostaną wprowadzone w specjalne zasady honorowania biletów pomiędzy ZTM a Kolejami Mazowieckimi, obejmujące połączenia KM, SKM oraz linie autobusowe uruchamiane przez obu przewoźników.

ZTM i Koleje Mazowieckie będą prowadzić szczególny nadzór nad funkcjonowaniem komunikacji zastępczej, w celu wdrożenia ewentualnych korekt w układzie tras, przystanków oraz rozkładów jazdy.

Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl