Ta ustawa ma wpływ na wszystkich posiadaczy smartfonów. Nowe kary weszły w życie

Od dziś obowiązują nowe regulacje prawne mające na celu ochronę posiadaczy smartfonów przed oszustwami telefonicznymi. Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) otrzymał uprawnienia do nakładania kar na operatorów telekomunikacyjnych, którzy nie blokują tzw. oszukańczych połączeń telefonicznych.

Fot. Pixabay / Warszawa w Pigułce

Zmiany te są ostatnim etapem wdrażania ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, która weszła w życie rok temu. Głównym celem nowych przepisów jest przeciwdziałanie popularnym metodom cyberprzestępców, takim jak spoofing (podszywanie się pod instytucje zaufania publicznego) oraz smishing (fałszywe wiadomości SMS i e-mail).

Kluczowe elementy nowych przepisów obejmują:

  1. Obowiązek blokowania połączeń z numerów służących wyłącznie do odbierania (np. infolinie banków czy firm ubezpieczeniowych).
  2. Prowadzenie przez UKE wykazu numerów, z których nie można wykonywać połączeń.
  3. Blokowanie SMS-ów zgodnych ze wzorcami z bazy CSIRT NASK.

Eksperci przewidują, że pierwsze efekty nowych regulacji będą widoczne w połowie października, chociaż już teraz udało sporo się osiągnąć. Małgorzata Plawgo z NASK, w rozmowie z Dziennikiem Gazeta Prawna, informuje, że od początku roku zablokowano około 700 tysięcy SMS-ów od oszustów, zanim dotarły do użytkowników. Ponadto, ponad 72 tysiące stron internetowych podszywających się pod serwisy płatności online, banki czy media społecznościowe trafiło na listę ostrzeżeń.

Eksperci branży telekomunikacyjnej zwracają uwagę, że chociaż nowe przepisy są krokiem w dobrym kierunku, to walka z cyberprzestępczością wymaga ciągłej czujności i adaptacji do nowych metod oszustów. Podkreślają również rolę edukacji użytkowników w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego.

Warto zauważyć, że zgłaszanie numerów do wykazu UKE nie jest obowiązkowe, ale umożliwia objęcie ich dodatkową ochroną. Obecnie lista zawiera zaledwie 10 pozycji, co sugeruje, że wiele instytucji może jeszcze nie skorzystać z tej możliwości.

Dla konsumentów nowe przepisy oznaczają potencjalnie większe bezpieczeństwo podczas korzystania z telefonów komórkowych. Jednakże eksperci zalecają zachowanie ostrożności i stosowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa, takich jak nieotwieranie podejrzanych linków czy nieudostępnianie danych osobowych nieznanym podmiotom.

Wprowadzenie tych regulacji jest odpowiedzią na rosnącą skalę cyberprzestępczości w Polsce. Ostatnie próby oszustw „na powódź” pokazały, jak szybko przestępcy adaptują się do nowych sytuacji. Dlatego eksperci podkreślają, że walka z oszustwami telefonicznymi wymaga nie tylko regulacji prawnych, ale także stałej współpracy między operatorami, instytucjami państwowymi i samymi użytkownikami.

Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl