W ciągu roku na stołecznych drogach zginęło niemal 2 razy więcej ludzi niż w zamachach w Brukseli [RAPORT]

Mniej wypadków i ofiar śmiertelnych – jak wynika z raportu bezpieczeństwa ruchu drogowego za 2015 r. sytuacja na warszawskich drogach się poprawia. Nadal jednak niepokoi duża liczba potrąceń pieszych.

Fot. ZDM

Fot. ZDM

W 2015 roku odnotowano 962 wypadki, w których zginęło 61 osób a 1086 zostało rannych. W ciągu 10 lat liczy te spadły o prawie połowę. Ubiegły rok był kolejnym, w którym obserwujemy poprawę bezpieczeństwa drogowego. Liczba wypadków spadła o 13% (zaś w porównaniu do 1990 roku o 64%). Mniej osób ginie na drogach – w 2015 roku było to 61 ofiar śmiertelnych (w 1990 roku ponad 300 osób). Bezpieczniej jest w 12 dzielnicach, gdzie spadła liczba wypadków.

Poprawić bezpieczeństwo pieszych

Nadal jednak liczba wypadków i ofiar jest bardzo wysoka. 78% wypadków powodują kierowcy samochodów. Najczęstsze przyczyny pozostają od lat bez zmian – to nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (18,7% przypadków), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (14,9%), nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (14,1%) oraz nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu (11%).

Najbardziej zagrożoną grupą użytkowników dróg są piesi. Ponad połowa ofiar śmiertelnych to wynik potrącenia pieszego. Sprawcami najczęściej są kierowcy (w 4 na 5 przypadków). Co niepokojące, 2/3 potrąceń miało miejsce na przejściu dla pieszych – czyli tam, gdzie pieszy powinien czuć się bezwzględnie bezpiecznie. 40% tych wypadków wydarzyło się przy działającej sygnalizacji świetlnej.

Dlatego najważniejszym celem ZDM na najbliższe lata jest poprawa bezpieczeństwa pieszych. W tym celu zleciliśmy opracowanie kompleksowego audytu niemal 1000 przejść dla pieszych – docelowo obejmie on wszystkie 4300 przejść na naszych drogach. Rekomendacje z audytu będziemy wdrażać jak najszybciej. Równocześnie pracujemy nad projektami poprawiającymi bezpieczeństwo tam gdzie jest najmniej bezpiecznie – budujemy azyle, progi zwalniające, doświetlamy przejścia i poprawiamy widoczność w ich okolicy.

Bezpieczniej na rowerze

Poprawia się za to bezpieczeństwo rowerzystów. Mimo szybkiego wzrostu ruchu rowerowego liczba wypadków z udziałem rowerów w ciągu 2 lat spadła o 20%. Statystycznie zatem szansa na udział w wypadku jest wyraźnie mniejsza. W całym 2015 r. rowerzyści byli sprawcami 34 wypadków, czyli 3,5% ogółu. 3/4 wypadków z udziałem rowerów wydarzyły się z winy kierowcy.

Czarne punkty

W raporcie zaznaczono także miejsca zwiększonego zagrożenia. Są to skrzyżowania i odcinki dróg, na których doszło do więcej niż 3 wypadków. Co roku są to inne skrzyżowania, na co ma wpływ spadająca liczba wypadków oraz działania ZDM poprawiające bezpieczeństwo. Tak było m.in. na Rondzie Starzyńskiego (zmiana organizacji ruchu), skrzyżowania Grójecka-Dickensa, al. Jana Pawła II-al. Solidarności oraz Ostrobramska-Fieldorfa-Zamieniecka (montaż fotoradarów) – te skrzyżowania zniknęły z „czarnej listy”. Niestety, demontaż fotoradarów może ponownie pogorszyć bezpieczeństwo w tych miejscach.

Jak zapobiec tragediom?

Każdy wypadek drogowy jest czyjąś osobistą tragedią. Dlatego tak ważne jest, aby głośno mówić o bezpieczeństwie i przyczynach wypadków. Informacja o śmierci 35 osób w zamachach w Brukseli obiegła cały świat i zjednoczyła mieszkańców tego miasta. W Warszawie w ciągu roku na drogach zginęło niemal 2 razy więcej ludzi, ale o przyczynach tej tragedii głośno się nie mówi. Nie wywołuje ona refleksji, że każdy z nas może być sprawcą lub ofiarą wypadku a brak wzajemnego szacunku i rozwagi na drodze może odebrać komuś życie.

Priorytetem ZDM jest tworzenie infrastruktury, która eliminuje jak najwięcej niebezpiecznych zachowań. Mamy pełną świadomość, że w tej kwestii jeszcze wiele do zrobienia. Aby jednak efekt był zauważalny, konieczne są wzmożone kontrole policji. Musi też iść za tym refleksja uczestników ruchu nad własnym zachowaniem i brak społecznej akceptacji dla najcięższych wykroczeń względem pieszych.

____________________

Raport powstał na podstawie informacji o zdarzeniach drogowych, udostępnionych przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Baza zdarzeń drogowych prowadzona przez Zarząd Dróg Miejskich obejmuje wszystkie wypadki, do jakich doszło na warszawskich ulicach.


Uwaga! Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiując treści i grafikę z naszej strony akceptujesz warunki umowy licencyjnej.

Copyright © 2016-2019 warszawawpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE Warszawę w Pigułce obsługuje Biuro Rachunkowe MP-Consulting i Partnerzy s.c.
c