Z czym dzwonią warszawiacy na numer alarmowy? [WIDEO][INFOGRAFIKA]
Najbardziej aktywny mieszkaniec stolicy zgłosił aż 427 spraw do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115. Wszystkich przyjętych spraw w ciągu 2 lat funkcjonowania Centrum jest razem 563 tys. Jutro mijają dwa lata od kiedy Warszawa 19115 służy i pomaga warszawiakom
– Uruchomiliśmy Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115 dla mieszkańców po to, aby ułatwić codzienne życie w Warszawie oraz aby kontakt z urzędem był bardziej przyjazny. Natomiast dla nas jest to cenne źródło wiedzy o potrzebach mieszkańców, dzięki któremu możemy reagować na zgłaszane problemy i podejmować odpowiednie decyzje – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.
Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115 rozpoczęło działalność 4 listopada 2013 r. Od tego czasu zgłoszonych zostało prawie 563 tys. spraw, czyli statystycznie co trzeci warszawiak w kontaktował się z urzędem przez centrum. Najwięcej, bo aż 395 tys. (70%), było próśb o informację, pozostałe sprawy to interwencje, wolne wnioski czy sprawdzenie statusu sprawy.
W trakcie 2 lat funkcjonowania Warszawa 19115 do kontaktu z urzędem warszawiacy najczęściej wybierali telefon – 475 tys. (84%) wszystkich zgłoszeń. A wszystkie rozmowy konsultantów z mieszkańcami trwały 54 tys. godzin, co daje ponad 6 lat i 2 miesiące. W ostatnim roku na popularności zyskuje aplikacja mobilna – wykorzystywanie tej drogi komunikacji wzrosło o 50% w stosunku do pierwszego toku działalności 19115.
Sprawy, z jakimi mieszkańcy najczęściej zgłaszają się do Warszawa 19115 to zapytania o przejazdy komunikacji miejskiej oraz związane z odpadami. Najwięcej interwencji zgłaszają mieszkańcy Mokotowa, najmniej Wesołej.
Jeden numer, tysiąc spraw
Usługi „Warszawa 19115” są dostępne 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Każdego dnia do dyspozycji mieszkańców czeka zespół ok. 50 konsultantów, którego zadaniem jest przyjmowanie i dystrybuowanie zgłaszanych spraw do odpowiednich komórek merytorycznych samorządu warszawskiego. Dziennie konsultanci przyjmują około 1066 próśb o informację lub interwencję. Oprócz udzielania informacji w zakresie m.in. kursowania komunikacji miejskiej, czy wyrabiania dokumentów, centrum umożliwia mieszkańcom zgłaszanie problemów, które wymagają interwencji służb miejskich, jak np. Straży Miejskiej. Wszystkie zgłoszenia są rejestrowane w systemie, a ich realizacja podlega stałemu monitoringowi do czasu wyjaśnienia sprawy. Usługa nie obejmuje natomiast zgłoszeń dotyczących zagrożenia zdrowia i życia.
Warszawskie centrum kontaktu z mieszkańcami wykorzystuje nie tylko tradycyjne formy komunikacji jak telefon. Działa również aplikacja mobilna, strona internetowa z możliwością zgłoszenia sprawy przez portal, czat oraz e-mail. W ten sposób warszawiacy mogą załatwić sprawę urzędową bez wychodzenia z domu.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.