Zobaczcie mapę fotoradarów w Warszawie. Punktów gdzie stoją jest aż 17
Jak już pisaliśmy fotoradary wracają do Warszawy. Urządzeń jest 27, ale punktów gdzie stoją 17. Portal DailyDriver.pl sporządził mapę na której widać na których ulicach należy zwrócić szczególną uwagę na licznik prędkości w aucie.
Wykaz fotoradarów w Warszawie |
|
Nr na mapie | lokalizacja fotoradarów |
1 | ul. Armii Krajowej 60 |
2 | al. Komisji Edukacji Narodowej 105 |
3 | ul. Trakt Brzeski/Wesoła 1 |
4 | ul. Grójecka 109, 124/Dickensa |
5 | Al. Niepodległości 164, 177/Batorego |
6 | ul. Ostrobramska /Fieldorfa |
7 | ul. Sobieskiego /Witosa |
8 | ul. Przyczółkowa 34 a |
9 | ul. Powstańców Śląskich /Człuchowska 1 |
10 | ul. Modlińska 248 a, 289 |
11 | ul. Górczewska 193/Budy 33 |
12 | ul. Puławska 621/Kuropatwy |
13 | ul. Radzymińska 287/Bystra |
14 | Al. Krakowska 208/17 Stycznia |
15 | ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 51/Karowa |
16 | ul. Spacerowa 20 a |
17 | ul. Słomińskiego/ Most Gdański |
Rozmowy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego trwały blisko rok. Umowa została zawarta na 3 lata i kończy okres unieruchomienia systemu budowanego przez Straż Miejską od 2012 r.
„System kontroli kierowców w formie fotoradarów sprawdził się na stołecznych drogach” – podkreśla Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy – „Był skutecznym środkiem zwiększającym bezpieczeństwo w miejscach, gdzie dochodziło do wypadków i niestety ginęli ludzie, co pokazują statystyki”.
W latach poprzedzających uruchomienie systemu na stołecznych ulicach ginęło rocznie ponad 100 osób, a w latach działania urządzeń (2012 – 2015), liczba zabitych spadła do około 60 osób. Spadła również liczba osób rannych, wypadków i kolizji.
Skuteczność systemu opierała się na jednoczesnym wykorzystaniu urządzeń stacjonarnych i mobilnych. Kompleksowa kontrola na warszawskich ulicach obejmowała 27 urządzeń stacjonarnych i 42 odcinki dróg, na których prowadzono kontrole z wykorzystaniem urządzeń przenośnych.
W latach 2012-15 osiągnięto:
1. W obrębie skrzyżowań, znajdujących się na czarnej liście z największą liczbą zdarzeń drogowych, na których zainstalowane były stacjonarne urządzenia rejestrujące – nie odnotowano żadnego wypadku śmiertelnego.
2. Na kontrolowanych skrzyżowaniach spadła liczba wykroczeń dotyczących wjazdów na czerwonym świetle.
3. Poprzez systematyczną publikację wykazów ujawnionych wykroczeń, spadła liczba przypadków niestosowania się do przepisów przez osoby posiadające immunitety.
4. Działający w ten sposób system obsługiwany przez strażników miejskich, miał niewątpliwy wpływ na spadek liczby osób zabitych na warszawskich drogach i poprawę bezpieczeństwa.
Badania prowadzone w trzech miejscach przez Zarząd Dróg Miejskich w marcu 2016 r., a więc po likwidacji fotoradarów, dowodzą jak bardzo kontrole były potrzebne: na ul. Puławskiej tylko co drugi kierowca przestrzegał ograniczenia prędkości, na ul. Sobieskiego było lepiej, bo odsetek prawidłowo jadących kierowców sięgał 72%. Najgorzej było na ul.Modlińskiej, gdzie zgodnie z przepisami w kierunku centrum jechało jedynie od 15 do 30% kierowców.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.